‘Kanon Pokajanen is een betoverend prachtwerk’

Een paar dagen voor het concert van Kanon Pokajanen in Lochem verscheen een cd op het Franse label Harmonia Mundi van Cappella Amsterdam met het meesterwerk van Arvo Pärt. De cd kreeg een juichende recensie in De Volkskrant. Recensent Guido van Oorschot kwam in zijn oordeel tot de hoogst haalbare score: vijf sterren.

Arvo Pärts koorwerk Kanon Pokajanen is geen muzikale canon zoals Vader Jacob. De titel verwijst naar oude kerkteksten over boetedoening, die Pärt in 1997 omsmeedde tot een overpeinzing bij de 750ste verjaardag van de Dom in Keulen. ‘Heb meelij’ en ‘Loof de Heer’ luiden de refreinen van het stuk, dat uitblinkt in eenvoud en strenge concentratie.
Pärt zit de boeteteksten in het Kerkslavisch dicht op de huid. Lange, laag neuriënde tonen scheppen een bezwerende sfeer. Met korte stiltes zet hij meditatieve punten en komma’s. Betoverend is het gloeieffect van stemmen die om elkaar heen zweven.
De Amsterdamse Waalse Kerk levert een gedroomde akoestiek. Maar het zijn Cappella Amsterdam en dirigent Daniel Reuss die Kanon Pokajanen verheffen tot een kluisterende affaire. Serene stemmen, peinzende stemmen, bedreigde stemmen: tot en met 11 november reizen ze met dit prachtwerk door het land.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someonePrint this page